Zo laad je de accu van jouw elektrische fiets veilig op.

Hoe voorkom je dat de accu van je e-bike in brand vliegt?
De afgelopen tijd lees je regelmatig dat batterijen van laptops, mobiele telefoons of zelfs elektrische fietsen in brand vliegen. Je moet er niet aan denken dat dit met jouw e-bike gebeurt. Hoewel dit niet betekent dat alle elektrische fietsen te pas en te onpas kunnen ontploffen, is er reden genoeg om je ervan bewust te zijn dat een accu gevaar kan opleveren. Hoe laad je de batterij van je elektrische fiets zo veilig mogelijk? Waar moet je opletten bij aanschaf? In dit blog lees je tips om te voorkomen dat de accu van je e-bike spontaan in brand vliegt.
Ga voor kwaliteit
In het geval van accu’s geldt: goedkoop is duurkoop. Als je gaat voor het goedkoopste exemplaar van een onbekendere fabrikant, kan dat betekenen dat de kwaliteit van de accu lager is. En dan is de kans op problemen groter.
Gebruik altijd dezelfde lader
Sommige laders lijken sterk op elkaar en sommige laders hebben zelfs dezelfde aansluiting. Ook al lijkt het alsof de batterij in de lader past, soms zijn er toch kleine verschillen waardoor de accu kan beschadigen of oververhit kan raken. Gebruik daarom altijd de lader die je bij de accu krijgt! Leen nooit ‘even’ een lader van een vriend of collega’s met hetzelfde type accu, dit kan voor problemen zorgen.
Blijf altijd in de buurt tijdens het laden
Als je je accu oplaadt, ga dan niet de deur uit of naar bed. Als de accu oververhit raakt en vlam vat, kun je er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn. De meeste laders hebben een lampje dat laat weten dat de accu vol is. Dat is het moment dat je de accu weer uit de lader kunt halen. Laat de oplader niet in het stopcontact zitten als je klaar bent met laden, maar haal hem eruit.
Laad niet te lang de accu van je e-bike op
De meeste accu’s van een elektrische fiets zijn tussen de vijf- en acht uur weer helemaal volgeladen. Sommige snelladers zelfs nog sneller. Haal de spanning van de accu zodra deze vol is. Dit geldt niet alleen voor de accu’s van een elektrische fiets, maar ook voor die van telefoons en laptops. Ook als ze niet ontvlammen, is de kans groot dat de levensduur van een batterij vermindert als je ze lang aan de lader laat liggen.
Gebruik nooit een beschadigde accu
Als de batterij het niet meer goed lijkt te doen of je hebt hem laten vallen: stop dan met het gebruik en laat hem controleren door een professional! Probeer een accu van je e-bike nooit zelf te repareren en maak hem niet open. Op die manier kun je de accu beschadigen en dat kan erg gevaarlijk zijn.
Gebruik een bewaarkast
Heb je meerdere accu’s of een beschadigde accu? Bewaar deze dan nooit los in huis of in de garage. Er zijn speciale bewaardozen verkrijgbaar waar je accu’s in kunt bewaren. Mocht de accu vlam vatten, dan vangt de metaaldoos dat op en slaat de brand niet over.
Accubrand
Als accu’s in brand vliegen komt dat meestal door oververhitting. Dit gebeurt vaak in het eerste uur tijdens het laden, maar kan ook later gebeuren. Een brandende accu is moeilijk te blussen: de accu produceert zijn eigen zuurstof en zo blijft de brand woekeren. Zand is vaak de beste manier om een vlammende accu te blussen. Maar vraag ook meteen hulp van de brandweer als je accu vlam vat.
Is het gevaarlijk een fietsaccu in huis te bewaren?
Bewaar een accu op kamertemperatuur. Een fietsaccu kan namelijk niet tegen té hoge en té lage temperaturen. Het advies van alle e-bike merken is om een accu dan ook niet in een ongeïsoleerd schuurtje achter te laten, en al helemaal niet in herfst en winter als de e-bike niet of nauwelijks wordt gebruikt. Een batterij kan door die te lage temperatuur (iets) sneller diepontladen en is dan niet meer te gebruiken.
Het opladen doe je totdat de batterij vol en trek dan de stekker uit het stopcontact. Klinkt misschien raar, maar laadt een fietsaccu niet op in de slaapkamer, maar gewoon in het halletje. Mocht het dan fout gaan, het brandalarm gaat bijvoorbeeld af, dan is de accu nog snel naar buiten te brengen.
Zo herken je de signalen van een kapotte fietsaccu
Lekkende vloeistof
(Overmatige) hitte
Sterke geur
Rook
Vonken
Wat kan er misgaan met een lithium-ion-fietsaccu?
De oorzaak van een accubrand is vaak terug te leiden naar een val. Accu’s houden niet van harde klappen. Als een windvlaag je fiets omverblaast, kan de accu er aan de buitenkant nog prima uitzien. Maar binnenin kan er schade zijn ontstaan die tot brand kan leiden. Het effect van de smak op straat is dat een cel kan barsten. ‘Er kan dan een kortsluiting ontstaan, een piekstroom, tussen een van die producten waar een cel uit is opgebouwd. Het zorgt voor een heftige chemische reactie’, zegt Kees Bakker (TestKees), consumentenvoorlichter van de Fietsersbond. De ontbranding als gevolg van die chemische reactie begint in één cel en zal dan overslaan naar de andere cellen in de fietsaccu. Dit domino-effect heet thermal runaway en kan best lang duren. De ANWB adviseert om met zo’n gevallen batterij geen risico’s te nemen: ‘Leg hem buiten neer en lever zo snel mogelijk in bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt of bij de milieustraat van je gemeente’. Het fenomeen diepontlading (een echt helemaal leeggelopen accu) kan ook zorgen voor zo’n thermal runaway. Gelukkig voorkomt het batterij managementsysteem (BMS) van de accu te diepe ontlading en overladen. Zelfontlading kan ondanks het BMS volgens TestKees toch gebeuren als je je e-bike maandenlang ongebruikt in de schuur laat staan. Verder adviseert het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) de e-bike niet in de volle zon te parkeren, maar in de schaduw. IFV is hét instituut van en voor de veiligheidsregio’s in het versterken van de brandweerzorg. Dus voor een fietstocht op de fiets is uitrusten op terras goed, maar zoek een schaduwplekje voor de fiets.
Opladen accu elektrische fiets
Hoe kunt het beste de accu van uw elektrische fiets opladen?
Er zijn twee manieren om de batterij op te laden;
Neem de batterij uit de fiets en laadt deze vervolgens op een geschikte plaats op.
Laadt de batterij op terwijl deze in de fiets zit.
Als u de batterij gaat opladen, zorg dan dat de sleutelschakelaar altijd op “uit” staat.
Sluit vervolgens eerst de oplader aan op de batterij en doe dan pas de steker in het stopcontact. De batterij bij voorkeur horizontaal plaatsen (zoals deze geplaatst is in de fiets, zeker niet ondersteboven.) Plaats de oplader op een gelijke ondergrond. Wissel de volgorde NOOIT om.
Beginnen met opladen; Sluit de plug aan tussen de oplader en de batterij. Sluit pas daarna de oplader aan op het lichtnet.
Beëindig het opladen; Verwijder eerst de steker vanuit het lichtnet (230V) en nadat dit gebeurd is, verwijdert u de oplaadplug van de oplader uit de batterij.
Veiligheidstips opladen accu e-bike
Uw fietsbatterij is een Lithium Ion batterij. Bij dit type batterij hoort ook een speciaal type batterijlader. Laad de batterij nooit op met een andere oplader dan de originele oplader.
Gebruik dus altijd een oplader van 100% hetzelfde type en merk. Als u een verkeerd type oplader gebruikt voor het laden van de batterij, kan dat resulteren in oververhitting, brand of zelfs een explosie. Als uw oplader defect of kwijt is, neem dan contact op met uw leverancier voor een juiste vervanging.
Laad de batterij op als deze niet in gebruik is (schakelaar op de batterij in de “uit” stand). U kunt besluiten de batterij op te laden terwijl deze in de fiets zit of als deze uit de fiets gehaald is.
Tijdens het opladen mag zowel de batterij als de lader niet dicht bij licht ontvlambare (vloei)stoffen worden geplaatst. Zorg er altijd voor dat kinderen niet bij de oplader kunnen komen als deze de batterij oplaadt.
De oplaadduur van de batterij is afhankelijk van hoeveel restenergie nog in de batterij aanwezig is.
Als de batterij leeg is, opladen zal maximaal 7,5 uur duren, alvorens weer 100% vol.
Nu dient u het opladen te stoppen. Laat de oplader niet langer dan nodig aangesloten zitten aan de batterij. Uiteraard kunt u de laadsessie in de avond starten en deze dan in de morgen beëindigen.
Het is niet vreemd dat de batterij en de oplader tijdens een laadsessie warm tot heet kunnen worden.
Overtuig uzelf ervan dat de schakelaar op de batterij uit staat, alvorens de steker van de oplader in het stopcontact te steken.
De oplader is alleen voor gebruik binnenshuis.
Als u de fiets niet gebruikt voor een langere periode, zorgt u er dan voor dat de batterij minstens 1 keer per maand geladen wordt, door deze minimaal 2 uur aan de oplader aan te sluiten.
Het is zeer gevaarlijk en zeer onwenselijk de batterij op te laden via een ander type batterij lader.
Zorg dat de oplader altijd voldoende koeling heeft als deze aan het opladen is. De oplader moet altijd aan alle zijden 200mm vrij zijn voor koeling.
Veiligheidstips voor oplader en batterij
Het is gevaarlijk en wordt sterk ontraden de oplader en de batterij dichtbij warmtebronnen te plaatsen.
De levensduur van de batterij is afhankelijk van hoe ermee omgegaan wordt. Daarnaast de batterij nooit laten vallen, niet schudden of er tegenaan tikken.
Het is onder garantievoorwaarden niet toegestaan de batterij te openen en de interne batterij segmenten van elkaar los te nemen. Een geopende batterij valt nooit onder garantievoorwaarden.